Saturday, June 25, 2011

Kebenekaise 6.57




Översvämmningar här i fjället ställde till det redan efter 5-6 km ifrån Abisko i Tisdags.
Vi fick efter att ha letat möjlig övergång i 2 tim ut efter flod som borde vara bäck ge upp och jogga tillbaka.
Checka in på Turisten, softa och sen sova.
Buss till Nikkaluokta i Tisdags och sen bra fart i 25 km men naturligtvis även stopp och stirr på vägen upp till Tarfalastugan..
Igår ner till Kebbens-fjällstation..
Sanlöst stort intag av ärtsoppa och pannkakor på lunchbuffe innan avfärd Sydtoppen.
Alla och då menar jag verkligen ALLA vi mötte på stigen reagerade på våra löparskor och tunna klädsel.
Mellan 5-6 timmar brukar det ta upp.
Vi är ju dock 3 st kåta och tighta gubbarslen med lätt bagage så vi var uppe efter 3,5 tim.

Väldigt blåsigt och very fucking cold kan jag summera mina 5 min på toppen med.
Och brant där på toppkammen,ovan och höjdrädd stod jag mest på alla 4 som en vilsen babian innan jag rullade ner.
Värmde oss en kort stund i den gamla toppstugan,den var ganska ofräsch och luktade inte jordgubb.

Åkte på ryggsäckskydd under rövarna och nerför några snöiga avsnitt.
Gick rätt fort och skinkorna sved och jag saktade ner när en fundering på uppstickande sten och block och pungkulor dök upp i samma tankebild.

Nere på under 7 tim eftersom allt i livet är tidtagning och en kamp emot mörkret,som vi dock slipper här uppe.
Ödmjukt och uråldrigt och friskt.

Igår blev det 2 tim jogg genom dalen och sen lugnt och stilla på K - fjällstation tills kvällsbuffe och lilla grodorna och en 33 cl ekologisk Falcon som satte sig likt heligt vatten i smaklökar och strupe och magsäck.

Idag Kebnetjåkka med totalt söndriga och vidrigt stela cykelben. ...

2 comments:

Tobbe Arnesson said...

Living large at Keb!

Tobbe Arnesson said...

Å en härlig spik i alla prylnissars kista. :)

Powered By Blogger