Friday, May 14, 2010

Tävlingspremiär för en noob

Knepigt det där,hur kroppen känns för tillfället..
Helt slutkörd men ändå inte,sliten av den nya stressen på jobbet men ändå inte,förkyld men ändå inte ..
Igår lastade jag helt spontant in cykeln och min gamla far i bilen och pep upp till Wänershofs linjelopp.
Loppet kändes lika knepigt i kroppen,krampkänningar och känslan av att jag kommer inte orka...men ändå inte.
Kallt och platt med lite vind och kanske ganska händelselöst .
Efter ca 15 km av varvbanans 28 km var det några km med dålig väg och vägarbetet.
Farligt rullgrus lagt över några ställen där vägen varit uppgrävd.
Jag planterade framhjulet precis där rullgruset låg djupast på det första varvet och fick en punktering.
Tänkte..jaha nu blir det solokörning resten av loppet och stannade och vände hojen upp och ner för att byta slang..
Men tydligen får man nya hjul av en bil som ligger längst bak i klungan,för en barsk men trevlig snubbe hoppade ur en bil med ett framhjul i näven.
Det tog ett tag för honom att få dit hjulet,och han tyckte att jag nästa gång vid punktering inte skulle vända cykeln upp och ner.
Ok...jag är ett år ifrån gammal på riktigt och fortfarande ganska nybörjare på cykellopp av landsvägs karaktär.
Sen sa han till mig att ligga bakom bilen tills vi kom ikapp klungan.
Det blev en extremt nervig paceing i hög hastighet eftersom vägen som sagt var ganska dålig några km,men jag kom ikapp klungan efter något som kan ha varit 10 min och då kändes benen ganska rökta.
Låg mest längst bak hela loppet,förutom några tokiga dragningar så där på ett nybörjar sätt.
Gled in i mål på 26 plats och kände mig ganska nöjd över att det troligen iaf blev årets bästa "träningspass".
Synd att man inte fick ledigt ifrån jobbet idag,det hade varit mer än roligt att få premiärtävla på tempohojen.

Cykling är roligt och att mäta sina krafter med andra är roligt,det är inte på blodigt allvar och jag är glad varje gång man kommer i mål utan att ha synat asfalten.
Det är veterancykling eller seniorcykling och jag hoppas och tror dom flesta i dessa lopp är ute för att ha roligt.

På söndag är det Kinnekulleloppet och jag tänker ha kul och få blodsmak i munnen och syra i benen, så ballen reser sig likt en mjuk vit köttig stock i ett kalhygge av hud och hår.

2 comments:

Tobbe Arnesson said...

Grumt med supportbil. :)

Jörgen said...

Spännande! Ja, det vägen var inte rolig, var dessutom ganska hal med våt asfalt när vi körde på morgonen. Höll på att landa i diket en gång.. Vi kanske ses på kinnekulle, men jag kör h40. Lycka till!

Powered By Blogger