Saturday, April 11, 2009

Påsk och vikt och snitt

Vilken underbar Påskafton..vädermässigt!
20 + här runt mina hemtrakter och en rejäl dos sommarkänsla.
Var uppe med hunden i skogen förut och höll på att somna på en mossbeklädd knalle medan fåglar tjattrade och spelade näbb för vildan.

Har dragits med en enveten förkylning nu i 2 veckor, den krävde lugn och ro första dagarna men efter 5 dagar kunde jag inte låta bli cykeln längre,så det har blivit en hel del cykling med snor på handskar och haka.
Känns som det är lugnt att träna eftersom den är mer irriterande än sänkande och vem vet...det kan mycket väl vara lättare allergi symptom.

Har numera ekrat om hela 4 hjul,så jag är hjulbyggare nu .)
Plockade ihop den rosa magnenta Giant racern i går eftersom jag tänkte hånkat på Happymtb med Leo i spetsen idag, men jag var alltför trött och kittlig i halsen i morse.




Letade samtidigt fram kolfiber hjulen av märket Spinergy ,dom har legat i garderoben i snart 2 år eftersom bakhjulet har varit i ett icke tillfredställande skick.
Så det blev riktställ och nya ekrar då dom orginala jävlarna har smällt av då och då.
Passade på att köksvåga skiten och det är väl tur att man inte är viktgay.
- Nav 280 g (Novatec?)
- Fälg 650 g
- Ekrar/nipplar 120 g



Dålig byggkvalitet överlag även om baknavet verkar vara riktigt solit,men dom spinner fint efter 40 km/h :)och är styva som...

På eftermiddagen blev det en testtur på 3 mil,jag kunde fasiken inte hålla igen och ta det lugnt utan det blev tempoträning i 30 min .

Det är mycket snack om snitthastigheter och man har väl känt sig rätt kass när man svettats i 1 tim och snittat 27 km/h på cyclocrossen.
Material och väderlek gör väl sitt och idag blev jag förvånad när jag efter 1 mil med vinden i ryggen snittat 42 km/h och sen 1 mil med vinden i ansiktet cyklat 2 mil med snittet 37.6 km/h.

Känner mig riktigt stöddig nu och racertävlingssugen,men samma sträcka nästa vecka kan mycket väl visa en snitthastighet av 32 km/h,så jag tar det nog lugnt och skiter i hastigheter ett tag till.

Imorgon ska jag upp till Vättlefjäll och ensamcykla i den ljuva skogen och hitta det där "flowet" då och då som gör stigcykling så förbannat kul.

Glad påsk !

6 comments:

Anonymous said...

Gôtt Vito!

Snygg cykel Du har fått ihop. Rosa är snyggt gay trots att jag oftast satsar på rött.

Jag borde också lära mig att ekra hjul. Får gå på kurs hos dig?

Glad påsk!

Vito said...

Hojen har några år på nacken,den har sovit i garderoben rätt länge och gay är alltid rätt :)

Jag är rätt dålig på att ekra hjul,fast envisheten brukar hjälpa.
Öla upp ett lock och ekra hjul med en polare tror jag på.

Glad påsk Jocke

Jörgen said...

Härligt! Formen verkar vara på gång för dig Vito. Dags att snickra ihop en tempohoj och nöta lite i veterancupen kanske?

Vito said...

Tja Jörgen, har väl en bit kvar till fin gammal form men man är ju lite mer på G än förra sommaren :)

Tempohoj hade varit kul,men det blir väl inte mycket till hoj för dom slantarna jag har över till det.)

Tobbe Arnesson said...

Det är en härlig känsla att rulla iväg på hjul man byggt själv! :)

Johan Mölleborn said...

Jaså det är den cykeln man ska hålla koll på under Posttrampet..

Powered By Blogger