Thursday, February 12, 2009

Idioten

Dostojevski läste jag någon gång under -90 talet, plöjde mig igenom Brott och straff och Idioten samt Bröderna Karamazov.
Läste egentligen böcker på den tiden för jag ville bli intellektuell, eller kanske mer verka inettligent, men bägge egenuppdragen misslyckades katastrofalt som synes.
Njöt bara av ett fåtal författare,Bukowski,Hemingway,Fante,Dos Passos,Jack London...
L.F Celines bok Resan till Nattens ände smakade också ganska bra i hjärnan,vad jag minns av den boken är ingenting förutom en massa bildspel i kolan..men jag gillar dom där bildspelen,får nog läsa om den inom en snar framtid så det blir rörliga bilder..tjoff tjoff..
Jag har nu efter flera år av tv och datormissbruk lyckats öppna en bok och läst hela 30 sidor av Mankells Kinesen, får väl se om den rycker tag och startar den inre filmen.
I kväll ska jag dock ögna igenom Joe Friels träningsbok,blir grymt sugen ibland på att köra igång hårt och skoningslöst igen,smiska den här långsamt åldrande kroppen rejält innan man blir så där något för gammal och tappar den där spontana glöden samt naturligtvis muskelmassa och återhämtningsförmåga.
Hårt och skoningslöst med kvalitet och en plan.... inte elda för kråkorna...kanske.

I övrigt är man en Idiot när dessa jävla telefon försäljare ringer,har svårt för att säga nej,och det har blivit mycket skit som blivit köpt genom åren.
Om någon ringer och erbjuder gratis kalsonger någon mer gång ska jag be dom stoppa upp ett finger i röven och sen lukta på fingret och känna om det luktar skit..mänsklig närvaro eller, så ska jag få ett tokspel och pladdra på om rosa elefanter som äter glass på min vägg bakom hyllplan av sockervaddade diamanter emedan taken här utanför har fått vingar och duvorna på asfalten har inga vingar men pratar politik igenom evighetens näbbande.

fock me .)



37 km cykling förut med bra tryck fast det känns som det är nåt mikroskopiskt som invaderat min hals nu...Äta vitlök och dricka C vitamin så jag skiter ner mig i natt.

6 comments:

Unknown said...

Blev en hel del mer böcker lästa sedan man skippade tv i sovrummet! :)

Usch, telefonförsäljare har man inte mycket övers för!

Appropå telefonförsäljare och böcker kan jag rekommendera Good Omens av Terry Pratchett, där får en telefonförsäljare vad han förtjänar!

Johan Mölleborn said...

American Psycho är min klara favorit. Har läst den 5 gånger. Den engelska versionen är bäst. Den svenska är felöversatt så logiken försvinner.

Telefonförsäljare, finger i röven och cykla skiten ur sig, håller med i alla tre.
/J

Tobbe Arnesson said...

Instämmer med Harri, Good Omens är en kul och bra bok. 30:e oktober 2007 skrev du att du skulle läsa den, antar det inte blivit av än? ;)

En bok du kanske skulle gilla är På drift av Jack Kerouac. Snubben är beatnik och buskör bilar kors och tvärs över hela USA, diggar till jazz och lever loppan.

Dostojevski är rätt segt, så grymt mycket namn. Men jag gillade Idioten. Bröderna Karamazov var lite så där och Brott och straff står fortfarande oläst i hyllan.

Telefonförsäljare får jag massor av på jobbet. Jag har en liten sport för mig själv som går ut på att få säljaren att tacka för sig och lägga på luren utan att jag är otrevlig. Rekordet är fem sekunder, jag har inte bättre upplösning än så på timern. :D Här skrev jag om tiosekundersrekordet.

Som privatperson kan du gå med i NIX och slippa sånt där skit helt, funkar tyvärr inte för företag. :(

Vito said...

Ok nu måste jag ju bara läsa den( Good Omens).)
Blir en tur till Bokia i helgen..
Tv har man i sovrummet,den åker ut snart men inte än..
American Psycho med Christian Bale och 3 fingrar i röven :)
Glömde skriva Jack Kerouac i inlägget, beatnik författarnas överstepräst,fast det kanske Allen Ginsberg var eller William Burroughs.
Tänkte faktiskt på dig Tobbe och dina telefonförsäljare inlägg, 5 sek är grymt.
Är med i Nix men får nog kontakta dom igen

Tobbe Arnesson said...

Fem sekunder är tidseffektivt, önskar jag hade tid och fantasi nog att djävlas så här. :D

Anonymous said...

Jag lyssnar på ljudböcker nuförtiden. Men jag har nog läst Ondskan av Jan Guilloueoeu 10 gånger.

Slutet är så skönt. Hämden är ljuv!

Nu är det Du som lyssnar på mig! När jag är klar med dig kommer dina armar vara brutna och din käke avslagen.... Typ.

Är ingen våldsam typ, men den tilltalar mig.

Idioten för mig är att kuta fram och tillbaka i ett mönster mellan tre streck på en grusplan. Min gamla tränare står bredvid och skriker. Vilka minnen!

Powered By Blogger